איך להוכיח להורים שאני לא מזלזל/ת בבריאות שלי

העצות שמופיעות כאן מיועדות להרגיע הורים, שחוששים שהמעבר לטבעונות יפגע בבריאות של הבן או הבת שלהם. מימוש של כולן דורש לא מעט עבודה. אם יש לי מזל, וההורים שלי לא מפחדים מטבעונות, אפשר לבצע רק חלק מהן. אבל אם "זכיתי" בהורים היסטריים ששומעים "אני לא רוצה לאכול בשר!” ומייד מדמיינים זריקות ובית-חולים ואשפוז… אז יהיה צריך להשקיע מאמץ להוכיח להם שזה ממש לא נורא, ושבעצם מעבר לטבעונות יעשה רק טוב לבריאות שלי.
כל אחד ואחת מאיתנו מכיר/ה את ההורים שלו או שלה מספיק טוב, כדי לדעת כמה עבודה נדרשת מאיתנו. בהצלחה! אם יש בעיות אחרות עם ההורים, או שאלות, כדאי להתייעץ עם עמותת אנונימוס.

1. להשיג ולקרוא מידע על תזונה ובריאות

mother screaming
"אלוהים אדירים! הילדה שלי לא רוצה לאכול בשר!”

מה הם אבות המזון? אילו ויטמינים ומינרלים חיוניים להתפתחות שלנו? אילו מאכלים מהצומח מספקים אבץ? מה עדיף, חלבון מהחי או חלבון מהצומח? מה הסיכונים הבריאותיים שבאכילת בשר?
התשובות לשאלות הללו ולשאלות אחרות נחוצות על מנת לדעת איך לאכול בריא. תשובות בסיסיות ניתן למצוא באתר הצמחונות והטבעונות הישראלי. מקורות טובים נוספים למידע הם חוברת הצמחונות של קופת-חולים כללית ושני ספרים של מומחי תזונה מובילים שתורגמו לעברית בשנים האחרונות: "מחקר סין" של ד"ר קולין קמפבל ו"לאכול כדי לחיות" של ד"ר ג'ואל פורמן. ניתן להזמין דרך אנונימוס שתי חוברות קצרות, אשר מסכמות כל אחד מהספרים הללו.

2. להעביר להורים מידע אמין על טבעונות

אם ההורים חוששים שאפסיק לגדול או אהיה חולה אם לא אוכל בשר, אולי הם מבססים את עמדתם על כתבות שטחיות שמופיעות מדי פעם בעיתונות, או אפילו על העמדה של רופא משפחה או תזונאי מיושנים שלא מכירים את המחקרים החדשים על טבעונות, וממליצים לאכול בשר. אם יש להם תפיסה שכזו, הם לא יתרשמו במיוחד אם אכריז באוזניהם, ש"שילוב של דגנים וקטניות מספק את כל החלבונים הדרושים לגוף". "ממתי הפכת למומחה לתזונה?" הם יאמרו, וישימו קץ לוויכוח. לא די גם להציג בפני הורים מודאגים חומר על תזונה מטעם ארגונים למען בעלי-חיים, כי ארגונים אלו מצהירים בגלוי, שהסיבה הטובה ביותר להפוך לטבעונים היא מוסרית, ולא בריאותית.
כדי להתמודד מול תפיסות קדומות על טבעונות, יש להשתמש ב"כלים הכבדים". יש להביא את עמדותיהם של הגופים המכובדים והאמינים ביותר בענייני תזונה. מכיוון שהסמכויות המובילות בעולם ממליצות על צמחונות וטבעונות, לא קשה למצוא חומר כזה. כדאי להפנות את ההורים לקרוא את הדו"חות של ארגוני התזונה המובילים בעולם על טבעונות ועל צריכת בשר. אפילו טוב יותר: להגיד להם שחשוב לי ללמוד מידע על תזונה, ולבקש מהם לקרוא יחד איתי (כדי "לעזור לי להבין"… כלומר, כדי לתת להם תירוץ טוב לקרוא בעצמם). כדאי גם להשיג ולהניח בספרייה בבית, או על השולחן בסלון, את החוברת של קופ"ח כללית ו/או את אחד הספרים שהמלצנו עליהם למעלה.

3. לאכול נכון

wiliams_0
קנת' ויליאמס, שרירן טבעוני

באופן כללי מאוד: חשוב לאכול כמה שיותר ירקות ופירות טריים וקטניות, ולצרוך דגנים מלאים (לחם מקמח מלא, פסטה מקמח מלא, אורז מלא וכו') ולא דגנים "לבנים". חשוב לבנות תפריט שיספק לגוף את כל צרכיו. אפשר להתייעץ עם תזונאי/ת (דיאטנ/ית) (דרך קופת החולים, או לפנות ל"אנונימוס" ולבקש המלצה על  תזונאים שמתמחים בצמחונות). אפשר גם להכין לבד תוכנית תזונה על בסיס החומר שקראתי: אני צריכ/ה X מיליגרם של ברזל כל יום. איך אני הולכ/ת להשיג את זה? נרשום את המזונות שנאכל ואת המצרכים שנשתמש בהם כל יום כדי להגיע למטרה הזאת. נרשום לעצמנו גם כיצד נקבל מספיק אבץ, סידן וכו'. ננסה לכלול בתוכנית מאכלים שקל להשיג או להכין, בעיקר אם ההורים דואגים לרוב הקניות והבישולים.
כדאי לעבור על התוכנית עם ההורים, ולא לשכוח את החלק החשוב ביותר: להקפיד לקיים את התוכנית הזאת :).

4. לאכול מגוון

חלק מן ההתנגדות של חלק מאנשים להחרמת בשר, נובעת מן ההנחה המוטעית, שאם עושים זאת אז לא נשאר הרבה מה לאכול. גם בבית, ההורים עלולים לדאוג מן התפריט המוגבל, לכאורה, שבחרנו בו. זה אכן נראה כך, אם האלטרנטיבה היחידה שאנחנו מציגים לתזונה מהחי היא אותן ארוחות עצמן, פחות הבשר שעל הצלחת.
הפתרון להתנגדות זו הוא להראות שהטבעונות היא עולם תזונה חדש, ולא אותה תזונה ישנה שהוצאו ממנה הבשר, הביצים והחלב. מומלץ להכניס הביתה באופן סדיר מזון לא מוכר מסוגים רבים ושונים: מוצרים להכנה מהירה (מקבילי בשר קפואים, המיועדים לחימום או לטיגון קל), ומרכיבי מזון יסודיים (ירקות, קטניות, פירות ואגוזים) שעד היום לא היינו רגילים לאכול. בנוסף, כדאי להביא הביתה ספרי מתכונים טבעוניים, לנסות להכין בעצמנו מנות לא מוכרות, ובמקרה שיוצאים יחד לאכול בחוץ – לברר מראש על מקום המגיש מגוון רחב של מנות צמחיות.
כדי להכיר את האפשריות הטבעוניות המגוונות, כדאי ליצור קשר עם התרבות הטבעונית – דרך אתרי אינטרנט, פייסבוק, ספרים, ארגונים, חנויות טבע – וטבעונים בשר ודם. לאחרונים יש יתרון עצום: לא זו בלבד שהם מהווים הוכחה חיה לעובדה, שניתן להיות צמחוני בריא ומאושר, אלא גם ניתן לחלוק עמם מידע ומוצרים, ואפילו – מומלץ ביותר – להתכנס יחד למבצעי בישול וטעימה משותפים.